سخن از تعطیلی نمایش در هنرستانهای دخترانه سوره از اساس بیمبناست
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۳۷۲۵
به گزارش خبرنگار مهر در پی حواشی ایجاد شده درباره رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره مهرداد عجم مدیرکل آموزش حوزه هنری به عنوان متولی این هنرستان توضیحاتی را ارایه کرد.
عجم در گفتوگو با مهر در ابتدا با اشاره به اینکه در کشور سه مدل هنرستان غیرانتقاعی، دولتی و وابسته (به نهادهای دولتی یا حاکمیتی) داریم که کار آنها تربیت نیروی ماهر موردنیاز سازمان است گفت: در این مدل نیاز عرصه تخصصی که تربیت نیروی ماهر با دانش فنی آکادمیک است برطرف خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه با اشاره به اینکه رشته نمایش و سینما به عنوان رشته های اختصاصی هنرستان های هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است گفت: طبق گفته مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اکنون ۴۲۳ هنرجوی دختر در حال تحصیل رشته نمایش در ۱۱ هنرستان دخترانه وابسته به این وزارتخانه هستند. با این حساب متولی اصلی رشته نمایش در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در هنرستان های خود در سراسر کشور این وظیفه را انجام می دهد.
این مقام مسول با اشاره به اینکه نمایش جزو رشته های اختصاصی هنرستان سوره حوزه هنری نیست و رشته هایی چون چاپ، گرافیک، نویسندگی و مانند اینها به عنوان رشته های اصلی سوره شناخته می شوند اضافه کرد: با این حال در عرصه تخصصی حوزه هنری چون مساله نمایش و سینما وجود دارد، ارائه رشته نمایش هم در دستور کار قرار گرفته بود با اینکه هیچ الزامی به این مساله از ابتدا وجود نداشته چون نمایش، رشته اختصاصی هنرستان سوره نبوده است.
عجم در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تیم کارشناسی در حوزه هنری و هنرستان سوره تشکیل شد تا با بررسی وضعیت فعلی کیفیت محتوای تدریس شده را هم افزایش دهد. از سوی دیگر کرونا مساله آموزش را با اختلال مواجه کرده بود که باید برای آن در رشته نمایش فکری اساسی می شد.
وی ادامه داد: همچنین باید گفت اسناد تفاهمنامه بین حوزه هنری و آموزش و پرورش برای ۲۵ سال قبل بوده است و محتوا و سرفصل های دروس آموزشی هم که در توافقنامه ذکر شده در سال ۱۳۷۵ تدوین شده است. در جریان بررسی های کارشناسی مشخص شد این آموزش ها در دوره کنونی برای رشته نمایش، امروزی و کارآمد نیست. پس لازم بود در تعامل با آموزش پرورش، وزارت ارشاد و حوزه هنری سرفصل های دروس بازنگری شود و استانداردهای روز هم در آن ملموس باشد. به همین دلیل علی رغم اینکه در هنرستان دخترانه سوره در شهر اصفهان رشته نمایش برای سال جدید تحصیلی هنرجو پذیرفته، متولی هنرستان سوره تهران در مورخه ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در نامه ای از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد تا برای سال جدید آموزشی رشته نمایش در هنرستان سوره تهران به مدت یکسال ورودی نداشته باشد و به جای آن برنامه سازی تلویزیونی ارایه شود. دوستان ما در آموزش و پرورش از تحول در محتوا و شیوه آموزشی استقبال کردند اما به دلیل سابقه این رشته در هنرستان سوره و استقبال هنرجویان با توقف یک ساله آن موافقت نکردند و قرار شد هنرستان سوره ضمن پذیرش هنرجوی نمایش تحول را حین این دوره آموزشی ارایه و اجرا کند. لازم به ذکر است که آموزش و پرورش بعد از گذشت ۴ ماه، هفته گذشته پاسخ خود را کتباً ارائه کرد. پس مشخص شد که اساساً اینکه گفته شد رشته نمایش از هنرستان سوره حذف شده بدون مبنا بوده و از اساس واقعیت نداشته است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر قرار شد توافقنامه جدیدی برای ادامه همکاری حوزه هنری و آموزش و پرورش آماده و سند تحولی هنرستان سوره هم در آن گنجانده شود. پس مشخص شد که اولاً حوزه هنری متکفل تخصصی رشته نمایش نیست و این امر در اختیار وزارت ارشاد است ثانیاً رشته نمایش دختران به صورت انحصاری در اختیار هنرستان های سوره نبوده است و برای سال تحصیلی پیش رو، هنرستان دخترانه هنرهای زیبای تهران هنرجو پذیرفته ثالثاً در سال تحصیلی جدید رشته نمایش در دیگر هنرستان های دخترانه سوره هنرجو پذیرفته است و سخن از تعطیلی رشته نمایش در هنرستان های دخترانه سوره از اساس بی مبناست رابعاً حذف و اضافه رشته های غیر تخصصی هنرستان های وابسته در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و متولیان هنرستان صرفاً درخواست کننده هستند که در این موضوع نظر وزارت آموزش و پروش عدم توقف پذیرش هنرجو در رشته نمایش هنرستان دخترانه سوره تهران برای سال تحصیلی جدید است.
مدیرکل آموزش حوزه هنری در ادامه با اشاره به واکنش بخشی از جامعه تئاتری گفت: یک دسته از اعتراضات از سوی اهالی نمایش بود که ما آن را به حساب تعصب آنها نسبت به وضعیت هنر کشور می گذاریم و علاقه داریم در مسیر تحولی هنرستان های سوره سخن ونظر تخصصی آنها را بشنویم. دسته دیگر اعتراض ها از سوی رسانه های معاند بود که البته مرزبندی ما با آنها مشخص است. از آنجا که امکان ارائه بحث فنی در فضای هیجانی وجود نداشت صبر کردیم تا بعد از فروکش کردن هیجان های اولیه اصل ماجرا را شرح بدهیم.
کد خبر 5293963 مصطفی وثوق کیامنبع: مهر
کلیدواژه: حوزه هنری هنرستان سوره رشته نمایش تئاتر ایران فیلم کوتاه درگذشت چهره ها فیلم سینمایی موسیقی ایرانی شبکه مستند سیما سینمای مستند حضور هنر ایران در جهان فیلم مستند محرم 1400 موسیقی پاپ شبکه دو سیما موسیقی نواحی رادیو صبا هنرستان دخترانه آموزش و پرورش رشته نمایش وزارت آموزش دخترانه سوره هنرستان سوره حوزه هنری برای سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام بانوان گیلانی نخستین مدارس دخترانه را تاسیس کردند؟
ایسنا/گیلان به مناسبت روز معلم، نام و یاد بانوان فداکاری را گرامی میداریم که در تاسیس اولین مدارس دخترانه و ترویج آموزش به دختران گیلان تلاش کردند.
یک سده پیش، آرزوی بسیاری از دختران باسواد شدن بود. روزهایی که تنها مکتبخانه و کلاسهای اکابر، بار آموزشی را در کشور به دوش میکشید، در بسیاری از مناطق حتی دختران اجازه نداشتند به مکتبخانه بروند؛ سرانجام با آغاز تحولات مشروطه خواهی، زنگ شیوههای نوین آموزشی هم در کشور نواخته میشود.
ابتدا مدارس نوین برای پسران راهاندازی شد و تشکیل مدارس دخترانه با مرارتهای زیادی روبهرو بود و فشارهای اجتماعی و مذهبی برای دخترانی که در کلاسهای درس حاضر میشدند، مضاعف بود.
گیلان و رشت، از استانهای پیشرو در راهاندازی مدارس دخترانه بود. ساختمان مدرسه تاریخی فروغ رشت، سندی بر این مدعاست که رشت از سال ۱۲۸۴ مدرسه دخترانه داشت. در این مدرسه، دخترانی آموزش دیدند که بعدها خود مروج تحصیل دختران دیگر شدند و مدارسی همچون «سعادت نسوان» را پایه گذاردند.
بانوان معلم جهت هموار شدن این راه سخت برای آیندگان، مشقتهای زیادی را متحمل شدند. امروز مدیون بانوانی هستیم که این سدها را شکستند و نامشان در تاریخ هم گم شده است؛ از لابهلای منابع، نام چند زن گیلانی پیشرو در آموزش دختران دیده میشود.
کمتر از یک دهه از تاسیس نخستین مدرسه دخترانه در تهران میگذشت که رشت نیز به همت «آذرمیدخت نیکروان» صاحب یک دبستان دخترانه شد. وی در سال ۱۲۹۳ اولین مدرسه دخترانه را در رشت دایر کرد که نتیجه آن برگزاری اجتماع شکستن شیشهها، پرتاب سنگ و کلوخ از سوی مردم به وی و مدرسهاش بود اما تلاشها همراه با شکیبایی ادامه داشت. این در حالی بود که هنوز مدرسه پسرانه دولتی هم به طور رسمی در گیلان دایر نشده بود؛ اوایل تیرماه ۱۲۹۸ خورشیدی مدرسه نمره یک پسرانه در یک خانه استیجاری راهاندازی شد.
«پوراندخت خدیو» یکی از شاگردان مدرسه سعادت نسوان رشت (تاسیس ۱۲۹۶ خورشیدی) در خاطرات دوران تحصیلش مینویسد «فراشی به نام مراد مامور بود که هر روز سر خیابان بایستد تا پسرهای مدرسه شاهپور با گلولههای برفی به جان ما نیفتند و درس خواندن ما را مسخره نکنند.»
مدرسه «شمسیه» (۱۳۲۷ه.ق) نیز یکی دیگر از مدارس دخترانه بود که پیشتر به همت شیخ علی طالقانی دایر شده بود، این مدرسه بعدها به نام مدرسه بنات اسلامی به مدیریت خانم احترام السیاده با کمکهای دولتی به حیات خود ادامه میدهد.
از بین زنان پیشرو در آموزش دختران، تلاشهای «روشنک نوعدوست» چشمگیرتر است. روشنک نوعدوست متولد ۱۲۷۷ در رشت است، وی در ۲۱ سالگی، ریاضی و عربی و فارسی را به کمال میدانست و دبستان سه کلاسهای در سال ۱۲۹۶ خورشیدی در رشت افتتاح کرد.
منابع نوشتهاند روشنک نوعدوست دختران بی بضاعت را با هزینه شخصی آموزش میداد. وی به شاگردانش یادآور میشد: «دختران من یک مادر خوب و فداکار اما بیدانش، هیچ وقت کافی نیست».
فعالیتهای فرهنگی روشنک نوعدوست به معلمی بسنده نمیشد زیرا تشکیل اکابر، کتابخانه، برنامههای سخنرانی و از همه مهمتر انتشار نشریه «پیک سعادت نسوان» از برنامههای روشنک نوعدوست بود. او بین سالهای ۱۳۰۶تا ۱۳۰۷ دو ماهنامه خود را منتشر میکرد.
روشنک در شماره ۶ نشریه معترض میشود که تعداد مدارس دخترانه در این زمان در گیلان ۲۰ مدرسه است که تنها هفت مدرسه دولتی بوده و در مقایسه ۵۰ مدرسه پسرانه در گیلان است که ۱۲ مدرسه ملی و ۳۸ مدرسه دولتی است. نشریه پیک سعادت نسوان به دلیل سرمقالههای اعتراضآمیز در تبعیض تحصیل میان دختران و پسران سرانجام بسته میشود.
فریدون نوزاد در کتاب تاریخ نمایش، درباره این بانوی روشنفکر مینویسد: «اگرچه روشنک نوعدوست توانسته مدرسه را حفظ نموده و از چنگال خونین بعضی دولتیان نجات دهد ولی تا سال ۱۳۲۰ کاملا تحت نظر شهربانی بود.»
«خدیجه نظرداد»، بانوی فرهیخته دیگری است که در سال ۱۲۹۸ در غازیان بندر انزلی متولد شد. او در شرایطی درس خواند که فراگیری دانش دختران تنها محدود به رفتن به مکتبخانه و مدارس خصوصی بود. او پس از اتمام تحصیل و در شرایطی که اغلب خانوادهها راضی به تحصیل دختران در مدارس دولتی نبودند، در خانه پدر مدرسهای با عنوان «مدرسه ملی» برای آموزش دختران انزلی برپا کرد.
دختران نوجوان با پرداخت شهریه مختصری نزد خدیجه نظرداد خواندن و نوشتن میآموختند. از سال ۱۳۱۶ خورشیدی وی به دعوت اداره فرهنگ بندر انزلی، در دبستان سنائی غازیان به تدریس میپردازد و پس از سه دهه فعالیت پرثمر فرهنگی در کسوت مدیر دبستان فاطمیه سیاح غازیان بازنشسته میشود؛ طی این سالها نه تنها آموزگار دختران انزلی بود، بلکه دانش آموزانش او را دوست، مشاور و مادر روحانی خود میدانستند.
این بانوی فداکار و معلم دختران انزلی در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۹آذر ۱۳۸۲ در یکی از آپارتمانهای شهرک اکباتان تهران چشم از جهان فرو بست.
«نوش آفرین پورزردشت» نیز جزء اولین معلمان زن در لشتنشا بود. شکلگیری تشکیلات فرهنگی در لشتنشا مرهون همت و پشتکار امینالدوله و پورزردشت بوده است (نشریه گیله وا سال ۱۷ ویژه نامه لشت نشا).
انتهای پیام